سرعت

وبلاگی برای انسان های دیوانه خودرو

با نگاهی به داخل خودرو، درجه‌نمای عجیب "ویرون" (Veyron) خودنمایی می‌کند. درجه‌بندی از صفر شروع و به 1001 ختم می‌شود. 1001 در این مقیاس معادل 987 اسب بخار است. این درجه‌بندی انرژی بسیار زیاد، تولید شده توسط موتور عظیم 16 سیلندری و 8 لیتری را نشان می‌دهد. برای رسیدن به سرعت 155 مایل بر ساعت تنها 266 اسب بخار نیاز است و وقتی از 721 اسب بخار باقی مانده استفاده بکنیم، مرزها را شکسته‌ایم. تنها خودروی سواری شهری قابل مقایسه با این خودرو، "مک لارن" F1 است که البته "بوگاتی" در سرعتهای سرسام‌آور 200 مایل بر ساعت و بیش از آن، بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود. ماکزیمم گشتاور ایجاد شده 922 (پوند در فوت) در سرعت 2000 دور بر دقیقه است؛ اما با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری ESP، می‌توانیم گشتاور را تا 1107 (پوند در فوت) افزایش داده و چرخش چرخها با دنده سه در زمینهای لغزنده را تجربه کنیم. به همیم دلیل آشنایی با سیستم این خودرو کمی زمان می‌برد؛ رانندگی با "ویرون" بی‌خطر و با استاندارد بالا است اما نیازمند ملاحظاتی نیز هست.
در حالی رانندگان دیگر در سرعتهای بالای 100 مایل بر ساعت بدون اطمینان می‌رانند، شما می‌توانید سوت‌زنان با سرعت 212 مایل بر ساعت در یک بزرگراه محلی رانندگی کنید.
ارتباط آنگلو- فرانس- ژرمنی:
خانه جدید بوگاتی "مولشیم" در فرانسه است.
سرعت فوق‌العاده بالا: برای رسیدن به سرعت 254 مایل بر ساعت، آیرودینامیک خودرو باید تنظیم شده اشد. بدین منظور باید دکمه سرعت را که بین صندلی و کف قرار دارد، بزنیم. در سرعتهای بالا، بال عقب و منحرف کننده هوا بخوبی عمل کرده، ارتفاع تا کف خودرو در جلو 6/2 اینچ و در عقب 8/2 اینچ شده و ضریب دراگ (کشش) که در سرعتهای بالا از اهمیت زیادی برخوردار است از 37/0 به 36/0 کاهش می‌یابد.
در حالت هندلینگ، که برای سرعتهای بالای 233 مایل بر ساعت مناسب است، 331 پوند روی اکسل جلو و 441پوند روی عقبی خواهد بود. گفتیم که مانند مرسدس بنز " مک لارن"، این خودرو نیز مجهز به ترمز هوا است. اما حتی زمانی که بال عقب بالا باشد، دید عقب اصلاً از بین نرفته و حفظ می‌شود. در سرعت‌‌های بالای 126 مایل بر ساعت، وقتی پدال ترمز را بشدت فشار دهیم، ترمز هوا به میزان (0.6g) شتاب ترمز را افزایش می‌دهد و و چرخهای عقب بدون آنکه قفل شوند، ترمز شدیدتری می‌بینند.
تیم بوگاتی روزهای بسیاری را صرف تونل باد کرد تا بهترین ترکیب سرعت، ترمودینامیک و پایداری را برای "ویرون"ایجاد کند. اگرچه قدرت خروجی 987 اسب بخار نقل می‌شود، اما تمام موتورهایی که تا بحال ساخته شده‌اند توانی معادل 1035 اسب بخار داشته‌اند.
و حالا خنک کردن این گلوله توپ: نمی‌توان گرمای حاصل از این انرژی ایجاد شده را کاملاً از بین برد اما می‌توان با مدیریت و کنترل دقیق جریان هوا، میزان هوای عبوری از موتور را افزایش داد. "ویرون" چهار مبدل حرارتی دارد: دو عدد مبدل بزرگ در جلوی خودرو، برای موتور و هوای ورودی، و همینطور دو عدد مبدل دیگر با اندازه متوسط. دو متراکم کننده هوا با قابلیت تهویه نیز در اتاق سکان وجود دارد؛ در موارد نیاز بیش از چهار پروانه گرمای اضافی را خارج می‌کنند.
به سختی می‌توان بین تجهیزات سرمایشی و تجهیزات هوایی تفکیکی قائل شد. با هر اینچ مربع هوای اضافی که در خودرو جریان می‌یابد، ضریب دراگ آسیب دیده و ما مقداری سرعت را از دست می‌دهیم. به همین دلیل است که بسیاری از دریچه‌هایی که در خودروهای نمایشی وجود دارد باید از بین بروند. برای جلوگیری از سرخ شدن لایه‌های تحت فشار توسط ترمزهای جلو، مجرای حلزونی شکلی، هوای سرد را به سمت دیسکها هدایت می‌کند.
اگر به تعداد زیاد حرکت کرده، سرعت خود را بالا برده و بعد با شدت ترمز کنیم و بایستیم و دوباره ... همه منحرف‌کننده‌‌های هوا بطور اتوماتیک به بیشترین حالت خنک‌کنندگی می‌رسند. همه اتصالات، ساختار فوق با ترکیب فولاد و آلومینیم صدای جلز و ولز می‌دهد، صدایی مانند حرکت گروهی از ملخها و خودور را بوی روغن موتور سوخته، سوخت داغ شده، لاستیک و ترمز فرا می‌گیرد.
توافق بر سرعت سیستم تعلیق نهایی: طیف سرعت پوشش داده شده در "ویرون" گسترده‌تر از هر خودروی اسپورتی است. این خودرو هم باید در سرعت 25 مایل بر ساعت بخوبی حرکت کند و هم در سرعت 250 مایل بر ساعت پایداری کامل و اطمینان داشته باشد. برای رسیدن به این شرایط، سه سیستم مختلف تعلیق وجود دارد: استاندارد، هندلینگ و حداکثر سرعت. بجای استفاده از فنرهای تنظیم‌پذیر، تعدیل‌کننده‌ها (خفه‌کنها) میله‌‌های ضد چرخش، تصمیم گرفتیم که از سیستم هیدرولیک مرکزی با عکس‌العمل سریع استفاده کنیم که بطور لحظه‌ای ارتفاع حرکت را تنظیم می کند.
چرخهای بوگاتی از نوع OZ بوده که با تایرهای PAX محصول "میکلین" پوشیده می‌شود. ابعاد آنها مانند شماره‌‌های کارتهای اعتباری بیان می‌شود: 265-680/R-500a.
شاسی خودرو نیز از مخلوطی از مواد پیشرفته ساخته شده است.
مهندسان بوگاتی محاسبات خود را دقیق انجام داده‌اند. حتی در سرعت‌‌های بالا عدم انحراف از مسیر کاملاً محسوس بوده و خودرو پایداری و تعادل شگفت‌آوری دارد. با دو دیفرنسیل شرایط تعادل و پایداری خودرو ماکسیمم شده و با گشتاوری دینامیکی 80-70 درصد گشتاور به چرخهای عقب منتقل می‌شود. فرمان عملکرد بسیار خوبی داشته و همانطوری که از یک خودوری طراحی شده برای سرعت 250 مایل بر ساعت انتظار داریم، سیستم ترمز فوق‌العاده است.
گرانترین بازی Playstation دنیا: "ویرون" هر چیزی که در بازیهای Playstation به تصویر کشیده می‌شود را داراست. این خودرو در سطح و سرعت متفاوتی حرکت می‌کند. بوگات (هنوز) نمی‌تواند وسایل نقلیه جلوی خود را از سرعت راه بردارد، چراغ راهنما را از کار بیاندازد یا از روی زمین بلند شده و ادامه مسیر را پرواز کند؛ اما EB16.4، شتاب سرسام‌آوری دارد. در "ویرون" فیزیک آنگونه‌ای که در بازیهای ویدئویی می بینید، به تسخیر مهندسان در می‌آید.
قابل پیش‌بینی است که مشخصات عملکردی این خودروی دو نفره 4300 پوندی، در ذهن نگنجد: رسیدن از صفر به سرعت 62 مایل بر ساعت در 5/2 ثانیه؛ از صفر تا 125 در عرض 3/7 ثانیه و از صفر تا 188 در 7/16 ثانیه، از صفر تا حداکثر سرعت در 55 ثانیه.
دنده نیز هفت سرعته و به صورت دستی یا اتوماتیک است. دنده را نیز می‌توان یا با شست عوض کرد یا از طریق دسته فرمانی که در کنسول مرکزی قرار دارد و حالت رانندگی را نیز انتخاب می‌کند. مصرف سوخت آن قابل قبول بوده و برای مالکان آن، این هزینه معقول است.
راحتی و سرعت: :ویرون" خودروی مسابقه نیست، در عوض طوری طراحی شده که لوکس و باشکوه بنظر آید. فضای اتاقک با بهترین مواد تزیین شده: چرم نرم، جیر از آن نرمتر، کفی‌هایی با کیفیت بالا و آلومینیم بکار رفته ظریف و با دقت ماشینکاری شده که تمام کاستیهای تجهیزات بوگاتی قدیمی را جبران کرده است. "ویرون" ویترین تجهیزات الکترونیکی نیست بلکه خودرویی برای رانندگی ایده‌آل شما است، بنابراین از بسیاری از تجهیزاتی که ممکن است حواس راننده را پرت کند، صرف‌نظر شده است مثل سیستم‌‌های هدایت پیچیده یا کامپیوترهای مرکب.
رانندگی با سرعت 250 مایل بر ساعت چگونه است؟ نوعی تجربه فراواقعی، گردشی در دنیایی متفاوت، افزایش فوق‌العاده آدرنالین در خون (اما بدون چشمهای باز و دستهای عرق کرده، حتی اگر با سرعت 250 مایل بر ساعت 367 فوت را در یک ثانیه بپیمایید)
کابوس تمام شد: در ابتدا این کار بنظر غیر ممکن می‌رسید. مهندسان با 600 مشکل در تجهیزات اصلی مواجه بودند، مسئله خنک‌کنندگی قابل حل نبود و توان پیشبینی شده فقط روی کاغذ وجود عملی بود. البته همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رفت. مشکلات زیادی از قبیل استفاده از تونل باد، عملکرد نامناسب سیستم هیدرولیک، موتور ضعیف، ترمزهای ناکارآمد و تغییرات اصلاحی در بدنه تحتانی پیش روی مهندسان قرار داشت. اما بالاخره همه این مشکلات برطرف شد، خودرو "ویرون" به حالت مطلوب فعلی خود رسیده و کابوس مهندسان به پایان رسید.
آینده بوگاتی: حتی خوش‌بین‌ترین افراد هم نمی‌توانند موفقیت تجاری خوبی را برای "ویرون" پیش‌بینی کنند.تاکنون بیش از 30 الی 40 دستگاه از این خودرو فروخته نشده است. علاوه بر مالیات، برای این خودرو باید 370 هزار دلار پیاده شد! تازه گارانتی آن برای دو سال و 31000 مایل خواهد بود.
در صورت خرابی، خدمات 24 ساعته برای مشتریان وجود دارد. اما اگر ایراد ساختاری داشته یا موتور آن اشکال پیدا کند باید به کارخانه فرستاده شود. مشتری می‌تواند طرح رنگ، نوع و ابعاد صندلی و رنگ چرم _اما نه کیفیت آن- را تعیین کند.
بعد از این چه؟ اول از همه دو مدل دیگر مشتق از "ویرون" ساخته می‌شود: یک مدل سوپر اسپورت سبکتر و یک مدل با سقف متحرک. چون موتور 16 سیلندری و دنده هفت سرعته اقلام سرمایه‌بری بودند، دوباره در مدل جایگزین "ویرون" که سدان یا کوپه‌ای با موتور جلو خواهد بود، بکار گرفته می‌شود.
اما بهرحال سازندگان آن امیدوارند به زودی پول خوبی از این خودرو فوق‌العاده سریع در بیا ورد.

نوشته شده در ۱۳٩٠/٥/٢٢ساعت ۳:٠۱ ‎ب.ظ توسط بوگاتی ویرون نظرات () |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت